Taustamusiikki kauppoja varten
Taustamusiikki saa asiakkaat viihtymään myymälässä sekä ravintolassa. Tiesitkö, että tutkimusten mukaan taustamusiikki voi jopa lisätä myyntiä. Musiikki saa asiakkaat rentoutumaan, joten he viipyvät kaupassa pidempään ja ostavat enemmän. Tämä käy ilmi ruotsalaisen analyysitoimiston HUI: n ja tutkimuksen takana olevan Soundtrack Your Brand -yrityksen tekemästä kattavasta tutkimuksesta musiikin kaupallisesta vaikutuksesta.
Musiikki ravintoloissa
Tutkimuksessa analysoitiin 1,8 miljoonaa ostosta 16 ravintolassa, ja se on yksi kattavimmista taustamusiikin kaupallisesta vaikutuksesta koskaan tehdyistä tutkimuksista. Ravintoloiden myyntiä tutkittiin ja analysoitiin 20 viikon ajan eri musiikkityyppien vaikutuksesta. Analyysi osoitti, että myynti kasvoi selvästi, kun soitettiin brändiin sopivaa musiikkia verrattuna satunnaiseen musiikkiin.
Tutkimuksessa korostetaan musiikin merkitystä ravintolavieraiden kokemuksessa ja osoitetaan, että musiikkivalinnalla on suora vaikutus myyntiin.
Lue koko raportti https://www.soundtrackyourbrand.com/content/research/hui
Musiikki kaupoissa ja supermarketeissa jne
Aivojen ja musiikin välistä suhdetta tutkiva professori Peter Vuust sanoo, että musiikin pitäisi olla hiljaista, rauhallista ja ilman liian suuria taukoja. Useimmat ihmiset kokevat stressaavana olla supermarket. Lapset huutavat, ja haluamme todella päästä nopeasti kotiin Siksi musiikki ei saa stressata meitä enempää.
Musiikilla on kyky vaikuttaa mieleemme ja vapauttaa hyviä välittäjäaineita, kuten adrenaliinia ja dopamiinia
aivoissa, jotka saavat meidät tuntemaan olomme onnelliseksi. Peter Vuustin mukaan musiikki saa meidät pilveen – harmittomalla tavalla – ja aivot pitävät siitä.
Ihannetapauksessa musiikin pitäisi kuulua asiakkaalle, mutta sen ei pitäisi herättää asiakkaan huomiota Jos asiakas huomaa musiikin, sen pitäisi olla niin anonyymiä ja neutraalia, että asiakas voi nopeasti nyökkäillä sille ja sitten vain liukua takaisin ja olla ”miellyttävä väri seinällä”.
Tällaisen musiikin soittamisella on myönteisiä vaikutuksia, sillä se lisää myyntiä ja tuloja. Musiikki luo tunnelman, jota ei saavuteta, kun kuulet vain kylmälaukkujen ääntä ja ostoskärryjen pyörän kolinaa. – Lähde:Samvirke1
Englanninkielinen tutkimus on nähtävissä täällä http://www.musicworksforyou.com/research